Madde

Bakdag

Publicerad 2012-06-01 13:52:42 i Allmänt,

I dag har det bakats här hemma. Så nu finns det både vaniljbullar och delicatobollar i frysen.
Här kommer receptet på bollarna.

Delicatobollar
100 g smör (rumsvarmt)
1,5 dl florsocker
2 msk starkt kaffe
25 g ljus choklad, smält
1,5 tsk kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl havregryn

100 g smält ljus choklad


Gör så här:
Mixa havregrynen i en mixer så det blir fina smulor.

Vispa smör och florsocker med en elvisp och tillsätt sedan kaffet. Vispa tills det blandas.
Tillsätt kakao, vaniljsocker och de finmalda havregrynen. Vispa till en fin smet.

Smält den ljusa chokladen (det funkar bra med blockchoklad eller Marabou mjölkchoklad) i en skål i micron eller över vattenbad och häll sedan ner den i smeten.
Vispa eller rör tills allt är ordentligt blandat.

Ställ in i kylen en halvtimme.

Tag sedan fram ur kylen och rulla i lagom stora bollar.
Ställ sedan in dem i frysen i en halvtimme.

Smält choklad i en skål i micron och rulla bollarna i chokladen.
Avsluta med att rulla dem i kokos.

Låt dem stelna i kyl en stund innan de avnjuts :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ni har kommit till en glad tjej som gillar livet. Här skriver jag om det som händer i min vardag så som träning,små projekt, mina barn mm. Jag som skriver heter Madde och är lite över 30 ;). Bor med min sambo och två barn i ett hus i ett litet samhälle Välkommna!!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela